tisdag 30 oktober 2018

Verkliga Sverige på Vellinge bibliotek


Ibland ska man bara ta saker på volley (säger jag som tycker om att planera…). När jag gick till kontoret på morgonen hade jag ingen aning om att jag skulle hamna på den skånska landsbygden samma eftermiddag. Volleyn skulle bära mig till Vellinge bibliotek och som anställd på Region Skåne tar jag naturligtvis bussen. På väg till den känner jag sötsug och osannolikt nog ropar någon bakom mig: vem vill ha en kanelbulle? Jag vänder mig om och en ung kvinna ger mig glatt en kanelbulle! Mycket nöjd kliver jag på bussen.

Varför just till Vellinge bibliotek? Jo för att Brit Stakston och Martin Shibbye skulle dit och berätta om deras projekt Verkliga Sverige. Startskottet gick just i Vellinge och under tre år ska de besöka alla landskap i Sverige. De kallar det slow journalism. Som resesällskap har de också en drönare som ska ta bilder på vissa utvalda platser. Låter det bekant? Precis, förlagan heter Nils Holgersson underbara resa av Selma Lagerlöf. Vad har förändrats på 100 år, och vad har inte förändrats nämnvärt?


Brit Stakston och Martin Schibbye in action.

Upprinnelsen till projektet var att läsare av deras reportagesajt Blankspot efterfrågade bilder och berättelser från Sverige. Två kontrastrika bilder av Sverige tycks råda, den ena handlar om framgång och den andra om förfall. Men hur ser det ut, egentligen? Det ska belysas med Brits kulturanalyser, folkbildning är ett av de vackraste ord hon vet, och Martins reportage.

När jag kommer in i biblioteket och går till den hörna jag blir hänvisad till, sitter det ett par och en man i permobil. Strax kommer fyra unga killar och sätter sig längst fram. Jag pratar med personalen och sätter mig sen ner och hoppas på att fler ska hitta till biblioteket idag (och alla andra dagar för den delen). När klockan är slagen har det kommit kanske ett trettiotal besökare. Ett utsnitt av befolkningen (förutom barn) är där och ja känslan är som bibliotekssamordnaren Görel Reimer önskar; att vara i ett vardagsrum.


Görel Reimer - bibliotekssamordnare på Vellinge bibliotek.



Arne - en gnista.
Martin och Brit lägger allt fokus på Vellingeborna som har samlats. Görel från biblioteket och Helena von Malorite får berätta om projektet Vellingebor berättar (som har fått pengar från Region Skånes experimentspår). Lars Reisdal berättar om it-fredagar som arrangeras och det är ”inga stora gester” utan han provar sig fram utifrån behoven hos besökarna, allt för att minska den digitala klyftan. I publiken sitter Arne Hansson (som bland annat har skrivit boken ”Rätt och slätt på Söderslätt”) i sin permobil, Brit vill att han ska berätta och ber närmaste granne att väcka honom. Efter en liten stund berättar han livligt om kollektivägda frysar och hur människor ställde upp för varandra den stränga vintern 1942. Han konstaterar att det behövs något sådant för att människor ska hjälpas åt, precis som vi erfor hösten 2015. ”Vi är alla en liten gnista i ett stort fyrverkeri”, konstaterar han.

Efter framträdandet hör jag mig för hos Brit och Martin om de kan tänkas komma till Skåne igen för att bland annat prata om källkritik inom projektet Digitalt först – och de är mycket positiva till det!

Innan jag lämnar biblioteket visar Görel mig till deras VR- och green screen-rum (som blivit möjligt med hjälp av bidrag från Region Skånes experimentspår och Stärkta bibliotek från KUR) som de har byggt upp vid barnavdelningen – work in progress. Det ska bli spännande att följa när de sätter igång med verksamhet där.

Jag tar mig till busshållplatsen i snålblåsten och känner mig bara lycklig! För att jag tog tillfället på volley, men framför allt för att Brit och Martin valde Vellinge bibliotek som knutpunkt på det första stoppet på resan i Verkliga Sverige; en gnista i ett stort fyrverkeri. 



Lars Reisdal, vuxenbibliotekarie, pratar om it-fredagar.
 
VR- och green screen-rum på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar