onsdag 2 oktober 2019

Länge Leve Ordet

Jag är på väg hem ifrån Bokmässa och är uppfylld av allt jag hört, läst och sett. Samtidigt glad för all vinterläsning som väger tungt i mitt bagage.
Texten ”Länge Leve Ordet” pryder min bokkasse.


Jag var på ett seminarium med tvillingarna Adbåge. Jag lyssnade på Emma och Lisen för tre veckor sedan på Kristianstads bokfestival och efter det hände det någonting inom mig som jag inte direkt kunde sätta ord på. Men effekten blev att jag måndagen därpå  hade fokus på Bokstart med förnyad entusiasm.
Sättet på hur systrarna Adbåge leker med orden är så otroligt lustfyllt att man verkligen önskar att både barn och vuxna har tillgång till deras böcker. Jag kan inte låta bli att hänvisa till deras dikt Folk där de beskriver och lillustrerar, vem man tänker sig när man pratar om alla, ”Såna som man känner till och med de som man bara ser varje dag på ICA eller aldrig mer” (Adbåge & Adbåge, 2019)

Jag lyssnade också på Grethe Rothböll och Magnus Gunnar Pettersson som skrivit och illustrerat bilderboken Tänk om alla (Rottböll & Pettersson, 2019). En finurlig bilderbok om inkludering. Ett fint och inspirerande tanke-experiment om att hålla varandra i handen. Och igen önskar jag innerligt att alla skulle se och läsa den här boken.

Min förnyade energi att arbeta med Bokstart grundar sig nog i önskan att tillgängliggöra alla dessa magiska, fina berättelser.
I slutet av september skickade vi in ansökan för Bokstart 2020 till Statens kulturråd.
Vi kan sammanfatta Bokstart i en mening: Fler ord till flera familjer. Sju nya kommuner ansluter sig till Bokstartsarbete i Skåne under 2020. Vi kommer att bredda Bokstartssatsningen med nya samarbetspartner inom konst- och kulturområden: Moderna Museet Malmö, Wanås, Trelleborgs museum, Landskrona museum och BUFF filmfestival. Hur kan man jobba på ett språkfrämjande sätt på museum och inom film?

Tillsammans med Svenska Barnboksinstitutet kommer vi att se över våra möjligheten att tillgängliggöra alla dessa fantastiska pek- och bilderböcker för både föräldrar, förskolepedagoger, och BHV-sköterskor.

I år skulle Lennart Hellsing fyllt hundra år och vi ser att Hellsing lever vidare i den nya generationen bilderboksförfattare och -illustratörer. Vi som arbetar på bibliotek har ett stort ansvar att förvalta alla dessa ord, berättelser. Varje barn ska ju ha ett språk. Vi ska göra vårt uppdrag i Hellsings ande ”Språket är en sockertång som man kan gripa världen med”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar