måndag 2 december 2013

Ungdomsstyrelsens nordiska konferens 27-28 november 2013

I förra veckan deltog jag på Ungdomsstyreslens nordiska konferens för första gången. Temat för konferensen var Fler unga i arbete och ca 900 personer deltog. På deltagarförteckningen kunde jag konstatera att 12 av de 33 kommunerna i Skåne var representerade och många kommuner hade skickat flera  medarbetare med varierande profession. Det var många som deltog för första gången.

För er som vill ta del av valda delar av konferensen kan titta på filmerna som Ungdomsstyrelsen publicerat på sin hemsida .

Jag deltog på seminarier som hade fokus på jämställdhet.De tuffa tjejerna på Crossing boarders som vill göra skillnad genom att agera nu. Dalarna vill  vara och bli Sveriges bästa ungdomsregion. De berättade hur de arbetade både inom region och kommun i nära samarbete mellan näringsliv, den idéburna sektorn och högre studier.

De jag tar med mig från konferensen är den vilja som finns att skapa möjligheter för ungdomar både från ungdomarna själva men även från offentligsektor i samarbete med näringsliv och civilsamhälle. Och vikten av att alla blir hörda i vårt demokratiska samhälle.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar